چرم حقی

سفارشات از امروز 14 فروردین ارسال خواهند شد.

راه‌های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی

چرم یکی از قدیمی‌ترین و پایه‌ای ترین مواد برای تولید کیف و کفش و … به‌شمار می‌آید. سال‌های زیادی است که انسان‌ها به دلیل انعطاف پذیری، مقاومت بالا، نرمی و کیفیت چرم؛ از آن برای پوشش خود استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید محصولی بخرید که حتی اگر چندسال از استفاده آن گذشت بازهم مثل روز اول زیبایی داشته باشد، جنس چرم را انتخاب کنید. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که هنگام خرید محصول چرم، قصد خرید چرم طبیعی را داشته باشید اما به اشتباه چرم مصنوعی را انتخاب کنید.

این مورد بسیار ناراحت کننده است چرا که شما علاوه بر پولی که هدر داده‌اید، محصول باکیفتی نخریده‌اید و آن‌طور نبوده که دلتان می‌خواست داشته باشید. چرم مصنوعی حتی ممکن است به سلامتی شما آسیب هم بزند. با این‌که تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی نیاز به تجربه دارد اما با استفاده از چند روش می‌توانید تا حدودی این موضوع را حدس بزنید. پس با ما همراه باشید تا به شما راه‌های تشخیص چرم اصل از فیک را یاد بدهیم.

انواع راه‌های فهمیدن جنس چرم

اگر شما هم تجربه کافی برای تشخیص چرم اصل از چرم غیراصل را ندارید اصلا نگران نباشید! خوشبختانه روش‌های زیادی برای این امر وجود دارد که کار شما را تا حد زیادی راحت می‌کند. درواقع مردم، جنس چرم اصل را به دلیل مزیت‌های زیادی که دارد انتخاب می‌کنند.

اما امروزه وجود محصولات تقلبی و افزودن چرم مصنوعی باعث شده است که مجصولات تولید شده، ظاهری شبیه به چرم طبیعی داشته باشند و اگر شخصی دانش کافی در زمینه تشخیص چرم نداشته باشد به‌راحتی دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند کالای مناسبی را خریداری کند. در ادامه چندین روش کارآمد برای تشخیص چرم اصل از تقلبی را برایتان شرح می‌دهیم. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بوی چرم

اولین راهی که برای تشخیص چرم درنظر گرفته‌ایم بوی چرم است. با بوییدن چرم می‌توانید به‌راحتی اصل بودن آن را تشخیص داد. چرم طبیعی بوی بدن حیوان را دارد درصورتی که چرم مصنوعی بوی پلاستیک و مواد نفتی می‌دهد. علاوه بر این اگر چرم بد ساخته شده باشد، بوی بدی هم خواهد داشت. اما ممکن است که با استفاده از خوشبوکننده‌های مخصوص، بوی بد پلاستیک را پوشش دهند و آن را از چرم مصنوعی رفع کنند.

  • سطح چرم

چرم اصیل معمولا به این دلیل شناخته می‌شود که سطح صاف و فوق‌‌العاده نرمی دارد. برخلاف چرم مصنوعی که سفت است، اگر مقداری از چرم طبیعی را در دستتان مچاله کنید و پس از رها کردن به حالت اولش برنگردد به این معنی است که این چرم، چرم طبیعی نیست. چرم طبیعی ظاهری غیرتکراری دارد و قابل دنبال کردن نیست. اگر چرمی را دیدید که طرح‌های منظم و تکراری دارد پس قطعا مصنوعی و پرسی است. نکته آخر این که با بررسی لایه‌های چرم نیز می‌توانید به نتایج خوبی برسید. محصولی که از چرم مرغوب باشد، یک تکه است. یعنی هیچ چسب، ورق پلاستیکی یا ماده اضافه‌ای داخلش وجود ندارد.

  • بررسی پرزهای چرم

چرمی که اصل باشد، قسمت پشتی آن پرز پرز می‌باشد. به این معنی که اگر به پشت چرم دست بکشید طبیعتا یک سطح صاف و صیقلی را لمس نمی‌کنید. درواقع پشت که چرمی که طبیعی باشد پرز دارد. این موضوع بی‌شک یکی از روش‌های خوب برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است.

  • شناخت چرم با بررسی لبه‌های محصول چرمی

اگر می‌خواهید یک محصول چرم بخرید و از اصل بودن آن هم مطمئن شوید باید به لبه‌های محصول نگاه کنید. لبه‌های چرم اصل کاملا صاف نیست و کمی ناهمواری دارد. اما چرمی که مصنوعی باشد لبه‌های صاف و یک دستی دارد و کاملا لبه‌هایش صاف و منظم هستند.

  • علامت چرم را بشناسید

یکی از ویژگی‌های بارز چرم طبیعی این است که هرگز یک دست نیست و سطح صافی ندارد بلکه خطوط و چین و چروک‌هایی روی آن وجود دارد. علاوه بر این سطح دانه دانه‌ای دارد و در برخی موارد حتی خال‌هایی هم روی سطح آن دیده شده است. بنابراین یکی از راه‌های تشخیص چرم طبیعی، انداختن نگاه دقیق به طرح روی سطح چرم است. چرم اصل نباید طراحی یکسان با الگوهای تکراری داشته باشد. اگر هم نقوصی مثل لک‌های خیلی کم‌رنگ روی آن دیده شد اصلا ایرادی ندارد؛ بلکه این لک‌ها نشانه اصالت و اصل بودن آن چرم است.

  • تا کردن چرم

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم اصل از تقلبی این است که ابتدا باید محصول چرمی خود را کمی تا کنید. وقتی محصول را تا کردید باید بعد از این‌که باز شد، رد تا کردن روی آن باقی بماند. این حالت یک اصطلاح دارد و به آن دو پوسته شدن چرم گفته می‌شود. چرمی که اصلی باشد، پس از تا کردن و باز شدن در ناحیه تا شده، کمی برجستگی پیدا می‌کند. اما درمقابل آن، چرم مصنوعی در اثر تا شدن، دو پوسته یا برجسته نخواهد شد.

  • سوراخ نشدن چرم

ممکن است برای این‌که بخواهید متوجه بشوید که چرم اصل را چگونه تشخیص بدهید از یک متخصص تولیدکننده این سوال را بپرسید. فردی که متخصص باشد قطعا این جواب را خواهد داد که چرمی که خوب باشد به‌راحتی سوراخ نمی‌شود. به عبارت دیگر نمی‌توان چرم را با سوزن یا وسایل نوک تیز سوراخ کرد. برای این‌که بتوانید چرم را سوراخ کنید به سنبه نیاز دارید. البته همان سنبه مخصوص را در موارد خاص هم باید به کمک یک وسیله محکم مثل چکش به‌کار بگیریم تا بتواند چرم را سوراخ کند.

  • وزن چرم را چک کنید

چرمی که اصل باشد وزن سنگین تری نسبت به چرم مصنوعی دارد. اما این مورد هم بستگی به چرم دارد که از پوست چه حیوانی ساخته شود. برای مثلا چرم ساخته شده از پوست بز، بسیار سبک تر از چرم گاو است. اما درمقابل، چرم مصنوعی از هردوی این موارد سبک‌تر است. در بین چرم‌های طبیعی هم، چرم دانه‌دار دارای وزن بیشتری نسبت به چرم اصلاح شده است. چون چرم اصلاح شده جهت داشتن سطح صاف، ساییده شده است و به همین دلیل هم ضخامت چرم کم شده و وزن آن نیز کاهش یافته است.

  • پشت چرم را چک کنید

یکی دیگر از تفاوت های مشهود چرم طبیعی و مصنوعی، جنس پشت چرم است. این نکته را به خاطر داشته باشید که با دیدن پشت چرم هم می‌توان پی برد که این چرم طبیعی یا مصنوعی است. معمولا پشت چرم طبیعی یک حالت پرز مانند دارد و پشت چرم مصنوعی به شکل شبکه‌هایی می‌باشد که با نخ دوخته شده‌اند. بنابراین اگر پشت یک چرم نخ دیدید مطمئن باشید که از چرم مصنوعی ساخته شده است.

  • قیمت چرم

قطعا محصولاتی که از جنس چرم طبیعی تولید شده باشند قیمت خیلی بالایی دارند و از محصولات دیگر گران‌تر هستند. این محصولات چرمی شامل پالتو، کفش، کیف و… می باشند. محصولات چرم طبیعی از این جهت ارزش دارد که مرغوبیت بالایی دارد و مقاومت آن بی‌نظیر است. هم‌چنین دوخت آن بسیار زمان‌بر و خاص بوده و خیلی بادوام است. درمقابل محصولات ساخته شده از چرم مصنوعی بسیار نامرغوب بوده و ارزان قیمت هستند. هنگام خرید محصول چرم، حتما آن را مورد بررسی قرار دهید و از اصل بودن کالا اطمینان کافی حاصل کنید.

  • انعکاس نور

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی این است که از روش انعکاس نور کمک بگیریم. فراموش نکنید وقتی که نور به سطح رویی چرم اصلی برخورد کند، یک اندازه منعکس نمی‌شود. انعکاس نور روی سطح چرم اصلی باعث می‌شود که بعضی قسمت‌ها حالت براق و مات داشته باشند؛ چون چرم اصلی سطح صافی ندارد و توانایی انعکاس نور را ندارد. درحالی که وقتی نور به چرم غیراصل بتابد، به یک اندازه نور را منعکس می‌کند.

  • تست قطره آب

یک تفاوت بین چرم طبیعی و مصنوعی، توانایی جذب قطره اب است. یکی از روش‌های ساده برای شناخت چرم اصلی از تقلبی این است که باید چند قطره آب را روی محصول چرمی موردنظر بریزید و چند لحظه منتظر بمانید. اگر قطره آب آرام‌آرام جذب محصول چرم شد پس چرم اصلی و طبیعی است. چرم طبیعی حاوی هزاران منافذ کوچک مثل چوب است که بسته به محیط اطراف، رطوبت را جذب می‌کند.

اگر هم آب از محصول سرازیر شد نشانه این است که محصول از چرم مصنوعی تولید شده است. البته باید این نکته را توجه داشته باشید که هرگز نباید چرم طبیعی را داخل آب قرار دهید یا در معرض بیش از حد رطوبت اشباع کنید چون امکان دارد که رطوبت آب به چرم آسیب برساند. البته این تست همیشه درست از آب در نمی‌آید زیرا چرم‌های مصنوعی هم وجود دارند که آب را به خود جذب کنند.

  • انتقال گرما

این شیوه انتقال گرما یا آتش زدن برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است. البته این روش اغلب مناسب افرادی است که در حوزه تولید محصولات چرمی فعالیت می‌کنند. این افراد راه‌های زیادی را برای تشخیص فرق چرم اصل و تقلبی بلد هستند و یکی از آن‌ها آتش زدن یک تکه چرم است. اگر چرم، اصل و باکیفیت باشد در اثر با آتش شعله‌ور نخواهید شد. بلکه آتش می‌گیرد و خیلی تدریجی و آرام می‌سوزد.

هم‌چنین بویی که در اثر سوختن چرم به مشام می‌رسد می‌تواند در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کمک‌کننده باشد. چون بوی چرمی که اصل سوخته باشد بوی طبیعی است. این درحالی است که بوی حاصل از سوختن چرم مصنوعی، بوی پلاستیک و مواد نفتی را دارد.

آیا چرم طبیعی پوسته پوسته می‌شود؟

اغلب کسانی که محصولات چرمی مثل کیف، کفش، صندل یا دیگر چیزها را خریداری می‌کنند قطعا این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا با مرور زمان که از این محصولات استفاده می‌کنند، پوسته پوسته می‌شوند یا نه؟ با نگاهی میکروسکوپی به چرم متوجه می‌شوید که این ماده از الیاف ریزی تشکیل شده و به شکل پیچیده‌ای درون هم تنیده شده‌اند. این الیاف در سطح چرم متراکم‌تر بوده و هرچه پایین‌تر بروید میزان تراکم کاهش پیدا می‌کند.

از آن‌جایی که چرم، جزئی از بدن موجود زنده است باید مدام با مواد روغنی تغذیه می‌شود. اما موقعی که به محصول چرم تبدیل می شود دیگر جزو ارگانیزم زنده نیست و مواد روغنی به آن نمی‌رسد. پس الیاف در هم بافته شده اش با هر حرکتی به هم ساییده شده و به مرور خشک می‌شوند.

بنابراین اگر شما در حین استفاده از محصولات چرمی هم، مراقبت لازمه را برای آن‌ها به عمل نیاورید هرچند هم که محصول شما چرم طبیعی باشد بعد از مدتی پوسته پوسته شده و دچار ترک خوردگی می‌شود. اما راه‌حل چیست؟ اگر می‌خواهید چرم طبیعی یا مصنوعی پس از مدتی دچار این تحولات ظاهری نشود به شما پیشنهاد می‌کنیم 4 اقدام زیر را انجام دهید:

  1. سعی کنید هرروز برای نرم ماندن محصولات چرمی مخصوصا چرم طبیعی و اصلی از روغن‌های مخصوص و نرم کننده‌ها استفاده کنید تا دچار خشکی نشوند.
  2. محصولات چرم را به‌هیچ عنوان در معرض مستقیم نور آفتاب یا وسایل گرمایشی مثل پکیج، شوفاژ، بخاری، شومینه و سایر وسایل قرار ندهید.
  3. هرگز محصولات چرمی را درمعرض مواد شیمیایی مانند حشره‌کش‌ها یا آفت‌کش‌ها قرار ندهید.
  4. اگر روی محصولات چرمی‌تان مثل کیف و کفش، قطرات آب سرازیر شدن سریعا آن را با یک دستمال خشک کنید تا لکه‌های حاصل از رسوب نمک، جذب چرم نشود.
  5. دلیل دیگری که منجر به پوسته پوسته شدن چرم می‌شود این است که محصولات چرمی در معرض گردوخاک یا هوای آلوده قرار می‌گیرند و بعد از استفاده تمیز نمی‌شوند. این کار به تدریج باعث ترک‌خوردگی چرم می‌شود.

خرید از فروشگاه‌های معتبر

با وجود تمام روش‌هایی که برای فرق چرم اصل و تقلبی و تفاوت بین چرم طبیعی و مصنوعی گفتیم اما مهم‌ترین راه اطمینان حاصل کردن از خرید محصول این است از فروشگاه معتبر خرید کنیم. فروشگاه‌های معتبر به دلیل سابقه بالا و اعتباری که دارند همواره بهترین اجناس چرم و محصولات درجه یک را ارائه می‌کنند. شما با خریداری یک محصول از فروشگاه معتبر، خیالتان از بابت خدمات پس از فروش راحت است و اگر محصولتان دچار مشکل شد، مطمئن هستید که توسط کارشناسان ماهر ترمیم می‌شوند.

محصولات چرم جزو محصولات لاکچری و لوکس و در عین حال گران قیمت هستند که اکثر افراد باسلیقه و با پرستیژ از آن استفاده می‌کنند. محصولات تولید شده از چرم طبیعی فوق‌العاده با ارزش و اصیل هستند که زیبایی زیادی دارند و ظاهر شما را شکیل می‌کند. اگر شما با راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی آشنا باشید به راحتی محصول باکیفیتی را می‌توانید خریداری کنید.

لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی چرم حقی در تمام محصولات خود از چرم طبیعی استفاده میکند که برای دیدن و تهیه‌ی این محصولات میتوانید روی محصولات چرم مردانه و محصولات چرم زنانه کلیک کنید.

سخن پایانی

تشخیص چرم مصنوعی از طبیعی مستلزم داشتن تجربه و مهارت است و اهمیت بسیاری هم دارد. چرم طبیعی قطعا به دلیل مقاوم بودن و دوام بالا، از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. محصولات ساخته شده از چرم طبیعی با مراقبت اصولی می‌توانند تا 15 سال هم استفاده شوند.

اما برعکس محصولات چرم مصنوعی در طول زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند و دوام خود را از دست می‌دهند. اما به یاد داشته باشید که هیچ چیز به اندازه چرم طبیعی نمی‌تواند ظاهر شما را نافذ و تاثیرگذار کند. ما در این مقاله به بررسی روش‌های تشخیص چرم اصل از فیک پرداختیم که با به‌کار بردن آن‌ها بتوانید خرید مناسب و باکیفیتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *